DoelHome
LinksLinks

Werken van Gelre

Ledenvoordeel

Als lid kan men tegen een sterk gereduceerde prijs de Werken van Gelre, waarvan er bijna elk jaar ÚÚn of meer verschijnen, aanschaffen. Deze boeken bevatten monografieŰn en bronnenpublicaties op het gebied van de provinciale geschiedenis, naast de gebundelde en geannoteerde voordrachten die op de Gelresymposia zijn gehouden. Wilt u ook lid worden?

Digitale uitgaves

In samenwerking met de Vereniging Gelre heeft de Stichting Historic Future een drietal cd-roms uitgebracht, met daarop een scala aan bronnenmateriaal voor iedere onderzoeker, die ge´nteresseerd is in de geschiedenis van Gelderland.
Deze digitale publicaties zijn ook voor niet leden te bestellen.

Recente Werken van Gelre

Werken van Gelre nr. 61

Werken Gelre nr. 61: Sporen van moderniteit - Een economische analyse van de regio de Liemers (1815-1940), proefschrift van dr. J.B.SmiT.

De Oost-Gelderse regio de Liemers wordt begrensd door de Rijn, IJssel, de Oude IJssel en de grens met Duitsland en omvatte tot midden jaren tachtig tien gemeenten: Angerlo, Bergh, Didam, Duiven, Gendringen, Herwen en Aerdt, Pannerden, Wehl, Westervoort en Zevenaar. De streek wordt meestal geportretteerd als een ouderwetse, achtergebleven samenleving waar de economische modernisering maar langzaam doordrong. Dat dit beeld niet klopt, blijkt uit het onderzoek van Jan Smit naar de economische ontwikkeling van de regio vanaf het begin van de negentiende eeuw tot 1940. Om de mate van moderniteit vast te stellen, heeft Smit de volgende indicatoren onderzocht: de demografi sche ontwikkeling, de geografi sche situering, de beroepsstructuur, de armenzorg en de inkomensverdeling. Op basis hiervan beschrijft hij de feitelijke economische ontwikkeling op regionaal en gemeentelijk niveau. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de traditionele katholieke elite geen remmende factor geweest in het moderniseringsproces.

Folder (PDF)
(wg 61), 542 blz.
isbn 978-90-8704-161-8, € 39,–
ingenaaid, ge´llustreerd
Het boek is verkrijgbaar via de boekhandel en te bestellen bij Uitgeverij Verloren. Bij rechtstreekse bestellingen wordt een bijdrage aan de verzendkosten in rekening gebracht.

Voor leden van de Vereniging Gelre geldt een prijs van € 32,50 (incl. verzendkosten).
Zij kunnen het boek bestellen via www.vereniginggelre.nl.

Werken van Gelre nr. 60

Aart Noordzij: Dynastie, land en identiteit in de late middeleeuwen

De Geldersen stonden in de vijftiende en zestiende eeuw te boek als boers, barbaars, oorlogszuchtig en rebels. Dit imago hadden zij te danken aan de vele oorlogen met de Bourgondische en Habsburgse vorsten, die het hertogdom Gelre wilden veroveren. Gelderse geschiedschrijvers zagen dat anders: zij beschreven hun landgenoten als dapper, sterk, ongekunsteld en vrijheidslievend.

Aart Noordzij beschrijft de ontwikkeling van en de relatie tussen de Gelderse politieke gemeenschap en de Gelderse identiteit in de periode 1100-1600. Hij bespreekt achtereenvolgens de Gelderse dynastie, het land en de identiteit. In de verbeelding van Gelre speelden onder andere de naam ‘Gelre’ een rol, evenals de bloemen en de leeuw in het wapen, lieux de mÚmoire, dynastieke genealogieŰn en oorsprongverhalen, de fysieke kenmerken van het land en de oude Germanen. Een collectief gedeeld Gelre-beeld ontbrak, maar juist daardoor kon de persoonlijke of lokale identiteit gerelateerd worden aan Gelre.

Aart Noordzij, Gelre. Dynastie, land en identiteit in de late middeleeuwen. (wg 60), 371 blz., ingenaaid, ge´llustreerd, isbn 978-90-8704-067-3, winkelprijs €39,-.

Voor leden van Gelre geldt de speciale ledenprijs van € 32,50 incl. verzendkosten. U kunt het boek bestellen door een mail te sturen. U krijgt het boek dan met een factuur franco toegezonden.

Overzicht van alle Werken van Gelre

De met een asterisk (*) gemerkte Werken zijn leverbaar via ons adres, of via het formulier.
De overige Werken zijn slechts antiquarisch verkrijgbaar.

1. F.A. Hoefer, Aanteekeningen betreffende de kerk van Hattem (1900 (1901))
  2. J.G.C. Joosting (ed.), Historia Gelriae, auctore anonymo (1902)
  3. J.A. Heuff, De Neder-Betuwe en haar ridderschap. Schetsen uit het ambts-archief (1902)
  4. H.A. Weststrate, Gelderland in den Patriottentijd (1903)