Gelre-symposium Oorlog in de Betuwe op 21 maart 2020 in Tiel

Op zaterdag 21 maart 2020 organiseert Vereniging Gelre in samenwerking met Stichting WO2GLD een symposium over de (on)zichtbaarheid van de oorlog in de Betuwe.

Iedereen met belangstelling voor Gelderse geschiedenis is welkom dit symposium bij te wonen.

Eens zal de Betuwe in bloei weer staan
Oorlog in de Betuwe

Foto: Beeldbank WO2 - NIOD
Foto: Beeldbank WO2 – NIOD

Na operatie Market Garden vormde de Betuwe negen maanden lang het frontgebied tussen bevrijd en bezet Nederland. Nergens anders in Europa lag een gebied in de Tweede Wereldoorlog zo lang in de frontlinie. Er is een groeiende aandacht voor het lot van de burgers in het strijdgebied, die werden geconfronteerd met onderwaterzettingen, voortdurende beschietingen en evacuaties. Maar is de Betuwe wel zichtbaar genoeg in het verhaal van de Tweede Wereldoorlog? En welke sporen heeft de oorlog nagelaten in dit gebied? Deze en andere vragen zullen tijdens dit symposium aan bod komen.

Locatie:
Regionaal Archief Rivierenland, J.S. de Jongplein 3, 4001 WG Tiel

Het Regionaal Archief Rivierenland is goed bereikbaar per openbaar vervoer, op 10 minuten loopafstand van station Tiel.

Aanmelding is verplicht, zie onderstaande informatie.

Programma:

9:30-10:00 uur: Inloop met koffie en thee
10.00 – 10.30 uur: Algemene vergadering Vereniging Gelre (alleen voor Gelre-leden).
Agenda Algemene Vergadering
Verslag Ledenvergadering 2019
Jaarverslag Secretaris 2019
Jaarrekening 2019 ALV
Begroting 2020
10.30 – 10.35 uur: Welkom door dagvoorzitter Joost Rosendaal, voorzitter WO2GLD
10.35 – 11.20 uur: Lezing en interview met Dolly Verhoeven, hoogleraar Gelderse geschiedenis, over het belang van regionale geschiedenis voor het nationale verhaal in relatie tot de Tweede Wereldoorlog
11.20 – 12.00 uur: Lezing Erwin van Loo, militair historicus bij NIMH, over de militaire strijd in de Betuwe
12.00 – 13.15 uur: Lunch
13.15 – 14.00 uur: Lezing Chris van Esterik, journalist en auteur, over de nasleep van de oorlog in de Betuwe
14.00 – 15.30 uur: Drie lezingen met aansluitend paneldiscussie: Sil van Doornmalen over de Oorlog in de Betuwe in foto’s Lennert Savenije over tewerkstelling en arbeidsinzet in de Betuwe Ingrid Maan over persoonlijke verhalen van Duitsers in de Betuwe 15.30 – 15.45 uur: Afsluiting door de dagvoorzitter
15.45 – 16.30 uur: Borrel en mogelijkheid tot napraten
Deelname is gratis:
Deelname aan dit Gelre-symposium is bij uitzondering gratis. Aanmelding is verplicht.
Aanmelden:
Aanmelding voor het symposium kan via het onderstaande aanmeldformulier. Schriftelijk of per e-mail aanmelden kan via info@vereniginggelre.nl of Vereniging Gelre, p/a Gelders Erfgoed, Westervoortsedijk 67-D, 6827 AT Arnhem onder vermelding van naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en het aantal personen dat deelneemt. Aanmelden kan tot uiterlijk 14 maart 2020.